Karl Axel Pehrson
1921-2005

Karl Axel Pehrson och Guldbaggen - Foto:  Christina Wallnér No WaIT AB
Karl Axel Pehrson, Guldbaggens skapare – © Foto: No WaIT AB

Om Karl Axel Pehrson

”Karl Axel Pehrson är målare, grafiker och skulptör. När han målar skildrar han ljuset och sommaren. Han målar påhittade landskap, växter och djur (främst insekter, i synnerhet skalbaggar). Han är fantasins mästare och han älskar livet.

Han började måla abstrakt med ett rörelsefyllt måleri med färgplan som skär in i varandra. Sedan början av 1960-talet har han influerats av växter och insekters form och färg. Karl Axel Pehrson är Guldbaggens upphovsman. Karl Axel Pehrson föddes 1921. Hans mor fostrade ensam Karl Axel och hans sju syskon efter att fadern omkommit i en bilolycka 1922 då Karl Axel, som var yngst i barnaskaran, bara var 10 månader gammal. Familjesammanhållningen var stark. På kvällarna samlades barnen i den stora disponentvillan i Örebro till högläsning och musicerande.

Om vintrarna gick han i skola i Karolinska Läroverket. Teckning blev snart hans favoritämne. Han hade också turen att ha en ovanligt entusiasmerande lärare- Sven Hemmel, som gick utanför de vanliga rutinerna och försökte med hjälp av reproduktioner få eleverna intresserade av modern konst: Matisse, Picasso, Braque, Miró m.fl.

Efter första ring avbröt dock Karl Axel skolgången. Modern hade då gått med på att han skulle bli konstnär. Först skulle han dock göra en ”bildningsresa” med äldsta brodern Karl Erik till Österrike, året var 1936.

På hösten 1937 inackorderades han i Stockholm för att gå på Edvard Berggrens målarskola. Det blev en kort sejour. Våren 1938 började han hos Otte Sköld där han träffade sin blivande hustru, den unga Birgit Nilsson (Birgit bytte senare till Welamssons konst och illustrationsskola).

1940 antogs han vid Konsthögskolan. Där gick han ända till 1946 med avbrott för militärtjänstgöring 1942-1944. För att där hålla ledan stången gav han sig då hän åt en besynnerlig samlarmani; på permissionerna gick han runt i Stockholms sybehörsbutiker och köpte knappar som han sedan noggrant klassificerade efter färg, storlek, material och antal hål. Han målade också, även om han förstörde det mesta. Hans bror Karl Gustaf kunde isolera sitt garage med hans kasserade masonitpannåer. De sista åren vid Konsthögskolan var han X-ets elev. Atmosfären kring X-et var stimulerande genom den entusiasm han spred. Han ville att eleverna skulle följa sina impulser vart de än ledde. Ett rikt kunskapsstoff förmedlades även av en elev- Lennart Rodhe. Rodhe hade gått flera år på Rostrup Boyesens skola i Köpenhamn och där blivit grundligt förtrogen med måleriets klassiska tradition. Hans lärdomar appellerade till Karl Axels systematiska sinne.

Karl Axel har alltid gått metodiskt tillväga. På samma sätt som han samlade på knappar- började han med ännu större iver att samla på skalbaggar och former. Så fort han kom över en ny form, kanske bara medan han klottrade vid telefonen, sparade han den och förde in den i ”Formboken”. De former som uppträder i målningarna vid den här tiden har med andra ord inte dykt upp medan han målat.

På våren 1947 visades den legendariska utställningen Ung konst. En ny generation hade etablerat sig. Det var b.la Lennart Rodhe, Pierre Olofsson, Olle Bonniér och Karl Axel Pehrson.

I april 1954 hade Karl Axel Pehrson sin första separatutställning på Galerie Blanche. Med på denna utställning var inte bara akvareller och målningar utan också ett flertal skulpturer. De var till skillnad från akvarellerna anstötliga och obscena. Det var tofsar, utväxter, skrumpenheter, morrhår, vårtor, svullnader…. Karl Axel kom att fortsätta göra skulpturer i många år. Provokationerna kom dock att mattas av ganska snart efter utställningen på Galerie Blanche.

Musiken har följt Karl Axel genom åren. Han spelade piano i en lokal jazzorkester redan under sin militärtjänstgöring.”

Ovanstående text är sammandrag av stycken hämtade ur Ulf Lindes bok om Karl Axel Pehrson, ISBN 91-582-0932-8

1982 tilldelades Karl Axel Prins Eugen-medaljen.
1963-64 Tf professor vid Konsthögskolan.

Karl Axel Pehrson stiftelse

De sista 10-12 åren av sitt liv bar konstnären Karl Axel Pehrson på idén om en egen stiftelse. År 2005 blev Karl Axel Pehrsons stiftelse verklighet. För mer information se:
Karl Axel Pehrsons stiftelse


Urval av utställningar

2013
Fågel, fisk eller mittemellan, Örebro länsmuseum

2011
Bror Hjorths Hus, Uppsala
Med naturen som utgångspunkt, Norrköpings konstmuseum

2010
Fantasieggande konst, Örebro länsmuseum

2009
Nora Konsthall
Hällefors bibliotek

2007
Ljungbergmuseet, Ljungby
Smålands Konstarkiv, Värnamo
Leufsta Herrgård, Lövstabruk

2006
Thielska galleriet

2005
Konstnärshuset, Stockholm

2004
Konstens hus, Luleå

2003
Borås konstmuseum
Nässjö museum

2002
Grafoteket, Stockholm
Grupputställning: ”Unga damer och äldre herrar”, Länsmuseet Gävleborg
”Fantasi och verklighet”, Grafikutställning i Djakarta, Indonesien, arrangerad av Galleri Astley i samarbete med Svenska ambassaden i Djakarta.

2001
Grupputställning: ”Unga damer och äldre herrar”, Uppsala konstmuseum samt konsthallen i Hishult

2000
Utställning på Galleri Argo, Stockholm

1992
Retrospektiv utställning på Konstakademin

1991
Separatutställning på Galleri Viktor

1989
Separatutställningen Konstcentrum i Gävle, Rådhuset i Örnsköldsvik och Örebro Läns museum.

1988
Utställning Galleri Astley, tredje separatutställningen på Thielska galleriet.

1982
Andra separatutställningen på Thielska galleriet.

1977
Första separatutställningen på Thielska galleriet.

1973
Första utställningen på Galerie Astley, Uttersberg.

1972
Utställning ”Fantasi och verklighet”, Naturhistoriska Riksmuseet. Retrospektiv utställning på Thielska galleriet.

1970
Separatutställning Galerie Burén, Stockholm.

1967
Separatutställning, Stockholms stadsmuseum.

1964
Separatutställning Galerie Burén, Stockholm.

1963
Separatutställning Galerie Burén, Stockholm.

1962
Separatutställning Eskilstuna museum och Galerie Maneten, Göteborg.

1961
Separatutställning SDS-hallen i Malmö

1955
Deltar i Swedish Abstract, vandringsutställning arrangerad av Smithsonian Institution, Washington. Separatutställning Konsthallen Södertälje.

1954
Separatutställning Galerie Blanche, Stockholm.

1953
Deltar i konkretisternas utställning hos Denis René i Paris.

1948
Deltar i utställningen ”Konkret” på Galerie Blanche.

1948,1949,1950
Deltar i utställningen ”Realités Nouvelles” i Paris

1947
Deltar i utställningen ”Ung konst” på Färg och Form i Stockholm


Urval av offentliga uppdrag

1990
Utför utsmyckning av talmannens matsal, Riksdagshuset.

1978
Utför kupolsmyckningen för Thielska galleriet.

1974
Komponerar två gobelänger för Riksbanken vävda av Handarbetets Vänner. Utför Nobelprisdiplom åt fysikpristagarna Sir Anthony Hewish och Sir Martin Ryle.

1972
Utför utsmyckning bestående av en målning, skalbaggemonter samt två skulpturer för Sturups flygplats.

1968
Utför utsmyckning ”Annorlunda verklighet” för medborgarhuset, Örebro.

1967-1968
Utför utsmyckning med insektsskulpturer, ”Djur som inte finns”, Gärdets tunnelbanestation.

1964
Utför ”Guldbaggen”, svensk film-Oscar

1958-1959
Utför väggmålning ”Strandens håvor” i nya posthallen, Örebro.

1957-1958
Utför väggmålning ”Springvända” i Svenska Handelsbankens kontor, Hötorgscity, Stockholm.

1955
Utför stucco lustro-målning, Astra AB, Södertälje tillsammans med Olle Bonniér, Lage Lindell, Pierre Olofsson och Lennart Rodhe.

1954
Utför takmålning i Halmstads nya Folkets Hus teater tillsammans med Pierre Olofsson. Utför väggmålning ”Tempererad stigning” i entrén till Astra AB i Södertälje.

1951
Utför en målning på pannå i Bodens garnisonssjukhus. Målningen finns numera på Sunderby sjukhus. Utför relief i betong för Blackebergs läroverk.


K A Pehrson – Kvartalets konstnär – Enjoy Scandinavian Art


Innehållet i denna biografi som relaterar till åren innan 2005 har tagits fram tillsammans med Karl Axel Pehrson.